Premiul pentru cea mai
bună piesă scurtă
Concursul de Creaţie
Dramatică destinat piesei scurte
Festivalul de Teatru Scurt
– Ediţia a XIX-a
Teatrul „Regina Maria” –
Oradea
20 – 29 septembrie 2013
Goi, spre Paradis
Se dedică tuturor oamenilor
din teatru!
de Ion Bogdan Martin
Personajele:
Un tânăr, Alex, ALEX
O
tânără, Miranda Ţintescu, MIRANDA
Goi, spre Paradis
Decor: Staţie de autobuz, dotată cu un acoperiş simplu din
policarbonat şi o bancă. Acţiunea se poate petrece în Bucureşti, la Cluj, la
Iaşi, la Timişoara ori la New York.
Scena 1
(Alex)
ALEX: Vara, în general, este frumoasă,
dar... în niciun caz în seara asta... Nu, nu!
Şi autobuzul ăsta care nu ma vine! (Priveşte în lungul străzii.) Ciudat nu
este că nu mai vine autobuzul meu, ci faptul că nu mai trece nicio altă maşină!
(Studiază stâlpul cu plăcuţa indicatoare.
Se plimbă, dă cu piciorul unei pietre, se
aşază pe bancă.)
Tonya,
Tonya!
Fi-r-ar mama ei de... de... de... (Oftat.) M-a părăsit... Pur şi simplu! M-a
părăsit pentru că nu eram varianta ei câştigătoare. Auzi: „Eu, de astăzi, joc
în altă ligă, dragule!”... „...Dragule!” Auziţi oameni buni... care mai
sunteţi?! Hello! Domnişoara joacă în altă ligă... Poate chiar în Champions
League! Daaa... Fată de fată!
Dar şi ea, are dreptate... Ce-i aia să
te-ntorci acasă cu autobuzul!? Alta-i să-ţi pui curul într-un „merţan”, într-un
Audi sau într-un Ford! Păăăi?
(Se
aude sunetul unui motor, se ridică, dar, dezamăgit, se reaşază.)
Mi s-a părut!...
Mda... Mi s-a părut că mă iubeşte, că...
Şi-aveam atâtea să-i spun... Doream s-o fac fericită... Visam s-o iau de mână
şi... dezinhibaţi, să alergăm spre
Paradis... La câte n-am visat... Doamne, eu... eu o iubeam ca un nebun!... La
ce bun?!
Şi dacă aş fi un tip optimist... Sunt?!
Adică, sunt un tip care să manifeste optimism... care să debordeze de... de...
Să debordeze! Daaa, de unde!? Sunt un fraier. Bun venit în lumea reală. Realitatea
crudă a vieţii care loveşte pân’ te nimereşte!
Optimist am mai fost eu şi... la alegeri...
Am ieşit ca prostul la vot, de fiecare dată crezând în promisiunile şi
cuvintele frumoase...
Că-i de dreapta, că-i de stânga, că-i
din centru... tot un drac! Care cade, când n-ai unde... (se ridică şi scutură cracul panatalonului) taman după crac!!!
Sunt cam scabros astăzi.
Tonya! În fond, Tonya a procedat
întocmai ca şi un candidat... M-a dus cu preşu’. Cu zăhărealu’. Eu, orbit de
dragoste... ce să văd?! S-a folosit de
prietenia mea cu regizorul... Cu Tommy. Şi.... Şi, odată intrată în gaşcă, fata
a trecut la planul B... S-a făcut simpatică, prietenoaaasă, pisicoaaasă... (Imitând vocea personajului din desenul
animat.) „Touche, mister pussicat!” Iar Tommy atât a aşteptat... Touche!
Mă rog, el este bărbat şi, ca mai toţi bărbaţii... Ei, nu chiar ca toţi... Că
mai sunt şi eu p-aici!
Am crezut că mi-e prieten... (Se aude o altă maşină trecând în viteză.)
Naşpa!
Mama
ei de viaţă! Şi dragostea adevărată... Ea, unde e? (Se masează pe burtă.) În stomac, unde dracului să fie?! Vorba
profei mele de română, din liceu: „Ce păcat că florile nu se pot mânca!” Deşi,
am văzut pe „Travel Channel” că sunt destule reţete unde se folosesc... Flori
de muştar, delicatele panseluţe... Gălbenele, flori de dovleac şi chiar lavanda
plăcut şi puternic mirositoare... Noi, cu grătaru’ şi cu micii, frate! Da’ buni!
Am
sărit de la una la alta! Vorbesc de unu’ singur...
Autobuzul
mă-sii! Poate că după ora 12 vine autobuzul de noapte... Poate!?
Şi,
în fond, cine eram eu pentru Tonya?! Un actoraş care nu-şi găseşte de lucru
decât în nişte reclame idioate la cârnaţi sau la detergent... „Mai alb, mai
strălucitor...”
Un biet actor!
Un om măcinat de gânduri, de proiecte,
de vise... de Shakespeare...
„În falnica Veronă se înfruntă
Două vechi neamuri. Ura nu se frânge.
Şi iar porni-va duşmănia cruntă,
Îşi vor păta iar mâinile cu sânge.
Din sânu-acestei vrăjmăşii străvechi
Ies doi îndrăgostiţi bătuţi de soartă”
Două vechi neamuri. Ura nu se frânge.
Şi iar porni-va duşmănia cruntă,
Îşi vor păta iar mâinile cu sânge.
Din sânu-acestei vrăjmăşii străvechi
Ies doi îndrăgostiţi bătuţi de soartă”
Bietul Romeo!... Bătut de soartă sunt şi
eu. Aşa a fost să fie... să mă îndrăgostesc de cine nu mă merita.
Cineva spunea.... Stai, să-mi amintesc!...
Aşa! Că mai bine iubeşti şi suferi, dacât să nu iubeşti şi să nu suferi
niciodată... Ei, păi, dacă ar fi să gândesc aşa...
Sau Tennesse Williams.... „Un tramvai
numit dorinţă”, că autobuz nu prea mai cred să văd aşa curând... „Tramvaiul” a
luat şi Premiul Pulitzer... Piesă de piesă!
Păcat că Tennesse nu şi-a iubit eroii-victime,
el, la fiece replică, le cânta prohodul... (Se
ridică.)
Poate că mi s-ar fi potrivit rolul lui Stanley Kovalski... Un tip banal, ca şi mine.
„Un autobuz numit
dorinţă”... până va veni vreo maşină să mă ducă şi pe mine undeva... Poate acasă
sau... cine ştie?! (Se ridică, face câţiva paşi.)
Cehov...
Precursor al teatrului absurdului... Daaa... „Trei surori”...
„Da,
ne va uita! Asta ne e ursita tuturor, şi n-avem încotro! Ceea ce ni se pare
astăzi grav, însemnat, deosebit de important, cu timpul va fi dat uitării sau
va părea un lucru de nimic. (Pauză.)
Interesant e că nu ne putem da seama dinainte
de ceea ce va trece mai târziu drept măreţ şi plin de însemnătate, sau,
dimpotrivă, ridicol şi de neluat în seamă. Oare descoperirea lui Copernic, bunăoară,
sau a lui Columb n-au părut la început inutile şi ridicole, în timp ce
scrierile neghioabe ale unui smintit erau socotite drept adevăruri de netăgăduit?
Şi se prea poate ca viaţa noastră, cu care ne împăcăm atât de bine azi, mâine
să treacă drept ciudată, fără rost, prost organizată şi chiar plină de
păcate...”
Ăsta
a fost Verşinin Alexandr Ignatievici, locotenent-colonel, comandant de baterie...
Milităros al dracului! (Drept, bate din
călcâie şi salută ceremonios.)
La
noi, ori eşti prea tânăr, ori prea frumos, ori prea înalt, ori nu te agrează
regizorii... Asta, de la urmă, e cea mai gravă! Mai ales atunci când regizorul
îţi fură iubita! Regizorul fiind şi prietenul tău... Fostul.
Acum,
eşti la mâna regizorului... Nu eşti în atenţia lui sau în gaşca lui de
prieteni... nu exişti. Nu intri în distribuţie, nu-ţi iei bănuţu’! Şi nici de
glorie nu ai parte. Sigur, nu toţi... Regizori şi regizori!
În
fine... La toţi dracii cu autobuzul ăsta şi cu... toţi ăia care conduc ţara
asta... Ţara asta!
Degeaba
am fost şef de promoţie dacă nu ştiu să-mi capacitez voinţa... să-mi etalez însuşirile.
Să ies în faţă. Cică trebuie să ai tupeu... Trebuie să fii născut pentru asta! Eu...
Eu aştept să fiu descoperit, apreciat şi distribuit... Să nu mă distribuie, până
la urmă, aia cu coasă... Ptiu, ptiu! Fugi dracului cu coasa ta ruginită şi
pătată de atâtea şi-atâtea destine curmate!
Piei,
satano! (Pauză, ia loc.)
Oare,
în curgerea asta de milenii, lumea nu şi-a pus, niciodată, întrebarea dacă
moartea nu are şi o mamă... O mamă care, dealtfel, a crescut-o tare prost, dar
care, finalmente, s-o certe când vine târziu acasă pentru că umblă bramabura
prin toate colţurile pământului... Mama morţii... Şi s-o ia p-aia mică de
urechi s-o dea de toţi pereţii şi s-o-nchidă într-o debara a timpului... (Autoritar.) „Până nu înveţi să te porţi
nu mai ieşi la joacă...” Auzi ce tembel sunt!? „La joacă”!
Păi,
dacă n-am lua-o în joacă, unde-am ajunge?! Dacă n-am visa c-am putea deveni
nemuritori...
(Pauză. Priveşte abătut în lungul drumului.)
Sunt
un biet actor... cu mii şi mii de vise, care trăieşte alături de zeci şi zeci
de personaje imaginare... Îmi interpretez viaţa în sute şi sute de roluri... Multe,
nereuşite... Încă mai caut, caut să-l găsesc pe cel care mi se potriveşte...
Bun, şi dac-o să-l caut toată viaţa?!... Trist, poate că nu este această
căutare îndelungată, ci faptul că rolul acela va avea nevoie de un... regizor. (Zâmbind laconic.) Sau de... o regizoare! (Se aude
un motor, zgomot de frâne, mers în marşarier. Pune mâna la ochi şi priveşte în lumina
farurilor. Din nou clar-obscur. Linişte. Paşi.)
Scena 2
(Alex, Miranda)
ALEX (se ridică, din întuneric apare Miranda): Şi dumneavoastră aţi
pierdut...
MIRANDA: N-am de un’ să ştiu!? Bună
seara!
ALEX: Iertaţi-mă, dar la ora asta...
Plus că... dumneavoastră sunteţi o... doamnă... sau o domnişoară... Singură...
Nu este ora potrivită... Bună seara spre noapte bună!
MIRANDA (îl cercetează insistent cu privirea): Ora potrivită, domnule?
ALEX (scoate mobilul din buzunar): E trecut de unu...
MIRANDA: Şi aştepţi de mult?
ALEX: Ce?
MIRANDA: Păi, de unde să ştiu ce-aştepţi
dumneata?!
ALEX: Pe aici nu trece decât autobuzul...
Mai degrabă, trecea! Probabil că s-au retras toate... Sper să vină cel de
noapte... Sunt şi autobuze de noapte, pe litere... Astea circulă din oră-n oră.
MIRANDA: Dacă circulă... Ai un foc?
ALEX: N-am, pentru că nu fumez...
MIRANDA: Sau pentru că nu eşti piroman!?
ALEX: Nu, nu sunt... Îmi pare rău!
MIRANDA (se amuză) : De fapt, trebuie să-ţi pară bine! Iar tutunul ăsta nu-i
bun deloc...
ALEX: Ş-atunci de ce...
MIRANDA: Îmi dai voie?
ALEX: Să ce...
MIRANDA: Să mă aşez. Domnule, dumneata ori
eşti beat ori eşti drogat?
ALEX: Nici una, nici alta. (Miranda ia loc.) Deşi, acum câteva ore, am
băut 200 de vodcă... Un Bloody Mary, dar m-am trezit de mult...
MIRANDA: Şi, cum de eşti singur la ora
asta? E sâmbătă. Lumea este în cluburi, în baruri, figuri, fiţe prin Centrul
Vechi...
ALEX: Aceeaşi întrebare aş putea să... Dar...
În fine, ce rost...
MIRANDA: Domnule, dumneata eşti cam
abătut sau mi se pare? Ai o faţă de zici c-ai dat ochii cu moartea...
ALEX (surprins): Da?! Asta chiar... Chiar aberasem mai devreme pe subiectul
acesta...
MIRANDA: Aoleou! Voiai să te sinucizi!
Bărbat tânăr... prezentabil... (Tentă
ironică.) Mă rog, acceptabil!
ALEX: Nu, nu! Cum poţi să te gândeşti la
aşa ceva?
MIRANDA: Eu nu, dar mai sunt destui năpăstuiţi
ai soartei...
ALEX: Aşa ceva nu se face! N-ai dreptul
să-ţi curmi viaţa, oricât de grea ar fi ea!
MIRANDA: Să înţeleg că eşti şi împotriva
eutanasierii...
ALEX: Dezaprob total! Trebuie să ne
ducem firul vieţii până la capăt, indiferent cât de subţire ar fi!
MIRANDA: Să te chinui cu nenumărate
boli, să fii imobil, catatonic, o legumă practic şi să nu ai acest drept?! Eu
consider că...
ALEX (ridică tonul): Nuuu...
MIRANDA: Nu mai ţipa, că trezeşti lumea!
Sună careva la 112...
ALEX: Nu avem acest drept! Şi un om
chinuit poate să mai aibă parte de priveliştea vieţii... De verdele pomilor, de
florile primăverii... Poate ultima, dar de ce să le răpim acest drept?! Dreptul
de a se minuna de neîntrecuta măiestrie a naturii... Să privească dimineaţa, o
nouă dimineaţă, o nouă seară şi să mulţumească Domnului că a mai apucat încă una...
Să-i privească pe cei dragi care îi sunt alături... Copiii, nepoţii, soţul,
soţia...
MIRANDA: Ţinut în viaţă de aparate, de
morfină...
ALEX: Da, societatea îi este datoare
măcar cu atât. Ceva, ceva a făcut şi el pe lumea asta! Măcar că a perpetuat
specia...
MIRANDA: Prea puţin. Eu, categoric, sunt
pentru eutanasiere!
ALEX: Mă minunez că o domnişoară, atât
de tânără şi de frumoasă, poate să gândescă în tonuri atât de... apăsate?! E
prea mult... Pentru mine, este dincolo de imaginabil.
MIRANDA: Sunt o tipă pragamtică... Sau,
mai degrabă, realistă. De ce să trăieşti chinuit? La ce te ajută să visezi, să
ai mii şi mii de idealuri...
ALEX: Eu cred că bravezi! Este bine să
ai idealuri şi să tinzi către ele... Un om fără idealuri... un om fără idealuri
este o legumă, na! Şi tot nu ar avea dreptul să-şi hotărască sfârşitul...
MIRANDA: E părerea mea.
ALEX: Cred că n-ai iubit... N-ai
cunoscut dragostea...
MIRANDA: Mă abţin să comentez. Şi zici
că n-ai un foc!? N-ai! Naşpa! D-asta mă oprisem...
ALEX: A, deci nu aştepţi autobuzul!?
MIRANDA: Ce să fac eu cu autobuzu’?
ALEX: Să te ducă acolo unde ai nevoie...
MIRANDA: Că ştie autobuzul nevoile
mele?! Nu ştie!
ALEX: Da, nu ştie! Asta-i clar!
MIRANDA: Şi ce faci?
ALEX: Aştept!
MIRANDA: De mult?
ALEX: Cred că s-au făcut două ore.
MIRANDA: Domnule, dumneata nu eşti
sănătos...
ALEX: Şi eu cred asta... Pentru că în
ultimul timp mă cam supără stomacul... Ce-i trist, că astăzi, toate trec prin
stomac.
MIRANDA (îl priveşte lung): Nu despre asta... Uite cu cine stau eu de
vorbă?! Pe ce subiecte!? Oi fi vreun homeless...
ALEX: Domnişoară! Cum îţi permiţi?!
MIRANDA: Te-ai ofuscat? E bine! Oamenii
trebuie să fie mândri. Stai liniştit! Am vrut să fiu un pic răutăcioasă... Deci,
aştepţi de două ore în staţia asta? Şi dacă o luai pe jos, cam cât făceai până
acasă?
ALEX: Vreo 40 de minute.
MIRANDA: Pe bune, nu eşti în toate apele
teritoriale!
ALEX: Da, dar ştii cum e? Stai un minut,
două, trei, zece... poate-poate vine şi... timpul, implacabil, trece!
MIRANDA: Ca şi viaţa... Trece! (Zgomot de motor.)
ALEX (se ridică, dar nu era autobuzul): Alarmă falsă.
MIRANDA: Greu fără o ţigară... Domnule,
(se ridică, îi întinde mâna) Miranda!
ALEX (surprins): Ce? A! Eu sunt... Mă numesc Alex!
MIRANDA: Ia loc, Alex!
ALEX: Interesant nume. America Latină...
ALEX: Un visător.
MIRANDA: Poate! Şi cât mai ai de gând să
aştepţi?
ALEX (ia loc): Nu ştiu! Poate aştept să văd câtă răbdare am... ca
s-aştept!
MIRANDA (tentă ironică): Din puţul gândiri. Adânc... filozofic! Şi autobuzul,
de fapt, este doar un motiv... Unul superfluu... Ineficient, adică.
ALEX: Ştiu ce înseamnă superfluu! (Sună mobilul Mirandei.)
MIRANDA: Da, tati! Nu, nu mai întârzii
mult, sunt aproape. Voi, culcaţi-vă, totul este ok cu mine! Te pup. Pa! Şi eu
te iubesc! Somn uşor! (Închide.) Era
tata.
ALEX: Eu, în locul lui, îmi făceam
griji...
MIRANDA: De ce? Eşti periculos? Ai
scăpat de undeva?!
ALEX: Domnişoară!
MIRANDA: Iar te îmbăţoşezi? Şi nu mai
trece nimeni să-mi dea o un foc...
ALEX: Şi eu am fumat... În anul întâi...
Mai mulţi colegi am făcut tâmpenia asta, ne-am apucat de pacostea asta ca să ni
se formeze vocea... Să avem un timbru
grav... Mai ales fetele.
MIRANDA: Ce prostie e asta!? Cum adică...
să-ţi facă vocea gravă? Eşti procuror, judecător...
ALEX: Actor...
MIRANDA (izbucneşte în râs): Actor!?
ALEX: Râzi, râzi, că de-asta mai sunt
buni actorii în ţara asta! Fie că-i tânăr, că-i prea tânăr, fie că-i bătrân,
că-i prea bătrân... Acum, lumea face performing arts prin cluburi... Cică
e teatru?!
MIRANDA: Show-uri de improvizaţie, stand
up comedy... Sunt un compromis, Alex. Bine că sunt şi astea. Tinerii, trebuie
şi ei să trăiască... Ca şi la Drept, ca şi la alte facultăţi, şi la voi, la
Teatru, este o inflaţieee...
ALEX: Just. Dar talentul nu poate fi decât
unul: aptitudinea deosebită a actorului de a râspândi harul criptului dramatic
către inima şi sufletul spectatorului şi de a fixa, odată pentru totdeauna,
arta ca plus valoare intelectuală...
MIRANDA: Oau! Daţi-vă de la geamuri!!! Am
crezut că glumeşti! Dar tu chiar eşti actor... Până la proba contrarie, cel
puţin, unul cu diplomă.
ALEX: Poţi fi cât de sarcastică vrei.
Nimic nu mă mai atacă.
MIRANDA: Ar trebui! Ori nu e ora
potrivită?!
ALEX: Poate că ar fi potrivit pentru
dumneavoastră să chemaţi un taxi... Să nu se impacienteze părinţii.
MIRANDA: Acum, nu ne mai tutuim? Păi,
acelaşi lucru îl poţi face şi tu. Ce te reţine?
ALEX: M-am ambiţionat. Vreau să văd după
cât timp îmi vine autobuzul...
MIRANDA: Ambiţia asta a ta ar putea fi canalizată
mai bine... către ceva concret. Ţi-a venit bâţu’ pe maşina ăsta.
ALEX: Autobuzul nu este un obiect lipsit
de importanţă... Este mai mult decât un morman de fiare, cauciucuri şi
sticlă...
MIRANDA: Uimeşte-mă!
ALEX: Autobuzul nu este doar un mijloc
de locomoţie...
MIRANDA(ironic): Ai, nu spune?!
ALEX: Autobuzul este un loc unde foarte
mulţi pensionari, oameni singuri, socializează... Îşi caută preopinent sau
camarad pentru dialog. Se leagă de orice pentru a intra în discuţie cu
cineva... Îmi place să-i urmăresc sau să văd reacţia celor din jur...
MIRANDA: Te ajută în profesie...
ALEX: Şi asta. Dar mă uit la ei cu înţelegere,
aş vrea să pot face mai mult pentru ei... Copiii, probabil, au treabă, sunt la
serviciu sau...
MIRANDA: Sunt la muncă în Spania, în Italia,
în Anglia...
ALEX: Sau taximetrişti la New York.
MIRANDA: Da, autobuzul este un... un
mijloc de socializare, dar la ora aceasta ai putea fi numai tu în el...
Ş-atunci?
ALEX: Doar eu cu mine. Introspectiv.
MIRANDA: Cu tribulaţiile tale fără de
sfârşit... Probabil şi cu personajele pe care visezi să le joci... Tu cu tine.
ALEX: Se întâmplă de foarte multe ori.
În fond, şi monologul este tot o formă de dialog... Rugăciunea, şi ea, tot un
dialog...
Tatăl nostru
Care eşti în ceruri
Sfinţească-se numele Tău
Vie împără ţia Ta
Facă-se voia Ta...
MIRANDA: Precum în cer aşa şi pre Pământ
Pâinea noastră cea de toate zilele
Dă-ne-o nouă astăzi
Care eşti în ceruri
Sfinţească-se numele Tău
Vie împără ţia Ta
Facă-se voia Ta...
MIRANDA: Precum în cer aşa şi pre Pământ
Pâinea noastră cea de toate zilele
Dă-ne-o nouă astăzi
ALEX: Şi ne iarta nouă greşalele noastre
Precum şi noi iertăm greşiţilor noştri...
Precum şi noi iertăm greşiţilor noştri...
MIRANDA: Amin!
ALEX: Amin! Ne raportăm şi suntem
într-un dialog cu divinitatea!
Monologul adresat, monologul interior,
fluxul conştiinţei... Solilocviu. Solilocviul celebru al lui Hamlet, bunăoară!
MIRANDA: Voi, actorii, riscaţi să trăiţi
în lumi paralele! Iar, uneori, chiar să vă rătăciţi, precum, odinioară,
cretanii în labirintul lui Dedal...
ALEX: Iar eu aş putea fi... minotaurul?!
Ia uite, domnişoara ştie... Ai auzit de Dedal, de Minos, de...
MIRANDA: Acum, mă faci proastă?
ALEX: Iartă-mă! Dar ce om normal la cap
şi-ar putea închipui că o domnişoară, educată şi cu un chip angelic, ar putea
să se rătăcească la această oră înaintată din noapte, într-o staţie în care
nici măcar autobuzul nu mai vine?!
MIRANDA: Este, trebuie să recunosc, o
întrebare logică. Logică pentru că de la 1 mai s-a modificat traseul... De-o
lună şi jumătate, p-aici nu mai trece nicio maşină.
ALEX (se ridică): Cum aşa? Păi, aici, nu este nimic afişat...
MIRANDA: Copiii... or fi luat anunţul. Era
o plăcuţă pe stâlp.
ALEX: Ş-atunci, dumneata... de ce...
MIRANDA: Aveam nevoie de un foc, de aceea
am... O ultimă ţigară înainte să intru în casă. Nu fumez acasă, îl supăr pe
tata. El crede că m-am lăsat... Nu reuşesc...
ALEX: Prietenii, ambianţa, job-ul... Şi
eu? Eu am stat ca un prost, să aştept ce?!
MIRANDA: Chemi un taxi...
ALEX: La-ş chema...
MIRANDA: Eşti lefter! Ţi-ai băut toţi
banii.
ALEX: Observaţia ta este foarte corectă.
Mai ales când aceşti bani... toţi româneşti, sunt de pe-o zi pe alta.
MIRANDA: Abonament ai? Asta, ca idee...
ALEX: De două luni merg... „moca!”
MIRANDA: Moca este o cafea tare! Eşti în
labirint, frate!
ALEX: Iarăşi cred că observaţia ta este
de bun simţ. Pe vremuri mai era una care făcea astfel de observaţii pertinente:
„mama Omida”. Cică ghicea asta şi ce n-ai făcut...
MIRANDA: De rămâneai fără bani, fără maşină,
fără casă... Mulţam de analogie!
ALEX: Lume necăjită, traumatizată
pishic... Capitalism brambura! Haos... Cu plăcere!
MIRANDA: Mda! Şi care-i deal-ul?
ALEX: Păi, pot eu singur să schimb
lumea?! Să îndrept neajunsurile?
MIRANDA: Voiam să te întreb, ce faci
acum?
ALEX: Acum?! Stau de vorbă cu o reprezentantă
de seamă a sexului frumos şi mă întreb cum de n-a fugit până acum?!
MIRANDA: Acum, dacă tot te-am întâlnit...
Ţigara e problema cea mai mare.
ALEX: Tu... cu ce te ocupi? Adică, ai
vreun job?
MIRANDA: Mă întrebi ca să socializăm sau
chiar te interesează?! Un job, da! Stai un pic... (Miranda se întinde pe bancă.)
ALEX: Ce vrei să faci!?
MIRANDA: Să mă întind... ca să mă
destind. Stai, omule! Unde te duci?! Vreau să-mi pun capul în poala ta... (Se aşază comod cu capul în poală.) Sper
să nu mă strângi de gât!
ALEX (cu mâinile întinse pe spătarul băncii): Ca să... Bine, dacă tu...
Şi dacă vine cineva şi ne vede?
MIRANDA: O să spună că suntem doi
îndrăgostiţi, eventual ciudaţi, care stau de vorbă într-o staţie unde nu mai
vine şi de unde nu mai pleacă nimic.
Da, am un job. Am terminat ASE-ul, am
vrut s-o bucur pe mama, ea este economistă şi... În fine, mie nu mi-a plăcut.
De vreo doi ani am început un business care îmi ocupă foarte mult timp şi mă pasionează
foarte tare. Fac bijuuri, am un site şi vând bijuterii realizate din tuf
vulcanic de Ecuador, din agate şi din alte pietre semipreţioase... din inox,
lemn sau chiar din piele...
ALEX: Frumos! Este foarte important ca
business-ul să se intersecteze cu pasiunea. Ies lucruri mişto. Şi merge? Adică,
ai piaţă? La noi, lumea se cam fereşte de afacerile şi magazinele on-line...
MIRANDA: Îţi dai seama, la început a
fost extrem de greu, dar părinţii m-au susţinut... Mai ales tata.
ALEX: Taţii cu fiicele şi mamele cu
băieţii, e firesc.
MIRANDA: Mda, dar poate şi faptul că el
este artist, asta să fi contat.
ALEX: Lucrează în branşă, e artist
plastic?
MIRANDA: Nu, nu... De vreo cinci ani s-a
pensionat. Cum spuneam, a mers greu la început, dar cu multă muncă şi imaginaţie...
har, Domnului, a început să se mişte treaba. Acum o lună, am prins un contract
cu o firmă germană, eu le fac, iar ei le vând sub brand-ul lor. 100.000 de
euro...
ALEX: Ooo....
MIRANDA:O!
ALEX: O sută de mii...
MIRANDA: Da, dar aici intră şi materialele,
manopera, plus salariile celor trei angajaţi... Cu ce mai vând pe la târguri
ocazionale, pe net sau pe la cunoştinţe şi prieteni... Nu mă plâng!
ALEX: Felicitări!
MIRANDA: Sunt o tipă ambiţioasă. Vreu să
transform numele de Ţintescu într-un brand de referinţă...
ALEX: Vezi că ai un ideal?! Nu se poate
trăi altfel! Trebuie să ai o ţintă... Ţintescu... Ţintescu?! Am avut şi eu, în ultimii
doi ani de facultate, un profesor care se numea Ţintescu... Da, maestrul
Ţintescu, făceam cu el improvizaţie şi mişcare scenică...
MIRANDA: Regizorul Horea Ţintescu, tatăl
meu.
ALEX (se ridică brusc): Extraordinar!
MIRANDA: Atât de extraordinar încât riscam
să-mi sparg capul de bancă. Anunţă şi tu când o iei razna! Ce este atât de
extraordinar?! Omul a fost, la rândul lui, pasionat de această frumoasă
meserie: pedagogia teatrală. Prin mâinile lui au trecut zeci de generaţii...
ALEX: Dar... Miranda, omul este...
dumnezeiesc. De la el am învăţat aproape tot ce ştiu. Maestrul avea o gentileţe
a cuvântului, a gestului tandru-profesoral, avea o mare pasiune de a-i iniţia
pe tineri... Un dascăl adevărat. Teatrul românesc a vut parte de oameni
minunaţi...
Sărut mâna, domnişoară. Mulţumesc că
mi-ai adus aminte de acest mare om. Felicitări! Ai un tată cum rar mai găseşti...
MIRANDA: Mda, sunt mulţumită de el, nu
m-am gândit să-l schimb...
ALEX: Şi această ironie... Ironia
aceasta...
MIRANDA: Această ironie sau ironia
aceasta, chestie de topică. Foarte importantă în construirea unei replici veridice,
lin curgătoare... De fapt, tu ştii mai bine. Dar aşează-te la loc, că mi se duce
naibii sternocleidomastoidianul!
ALEX: Maestrul Horea Ţintescu...
Fantastic!
MIRANDA: Vezi? Şi spuneai că tutunul nu
e bun?! Dacă nu opream să cer un foc...
ALEX: Cu maestrul Ţintescu am construit
multe personaje la Studioul Casandra...
“Astfel dar
az-dimineață, conița mea, pe la șase ceasuri, mă întorc acasă, la Didina;
bat în ușe, se scoală somnoroasă și-mi deschide. Era încă întunerec; aprinz lumânarea... Dar,
când viu prea târziu, e totdeauna supărată și-ncepe să mă certe... Acuma nu zice
nimic: se-ntoarce, pardon, cu fața la perete și tace. Zic eu (Mița plictisită s-a sculat și se plimbă) în gândul meu: e supărată... s-o las
să doarmă; când o vedea mâine c-am câștigat trei poli, îi trece... Dau să mă
dezbrac și văz jos lângă mescioară două hârtiuțe. M-aplec — cum le-am văzut am simțit un fior rece, — m-aplec, le iau: ce era? Un bilet de
abonament la frizăria model a lui d. Nae Girimea...”
MIRANDA: Stai jos, Pampon! Aici nu
suntem în „D’ale carnavalului”... (Îşi
reia poziţia pe bancă.)
ALEX: Ai ghicit!
MIRANDA: Unde crezi că mi-am petrecut toate
vacanţele?! În culise, lângă tata.
ALEX: Şi cum de nu te-a cuprins catharsisul?
Să te purifice, să te înalţe... (Se
ridică în picioare, se agită în jurul băncii.)
MIRANDA (se ridică în şezut): Mai stăteam şi la balcon, la unele spectacole.
Doar până acolo am reuşit... N-a fost să fie! L-am văzut pe tata cât de mult se
consuma. Cum venea după fiecare repeţiţie livid, tras la faţă, fără glas şi cu
vreo trei kilograme în minus... Stătea câteva ore până îşi revenea. Adormea
abia spre dimineaţă.
ALEX: Aşa este! E un consum nervos
fantastic... Să intri în pielea personajului, să-i simţi fiecare cută a eului
său, să-l faci să vibreze sub ochii privitorilor... Să-i dai ceva din tine, din
emoţiile şi trăirile tale... Să transmiţi toată energia... Puţin înţeleg cât de
profund şi chinuitor-minunat este acest târg pe care l-am făcut cu arta
dramatică! Foarte puţini, dar cei care înţeleg şi ne iubesc, merg cu noi de
mână la altar... Este precum o ceremonie de căsătorie în grup oficiată în Catedrala
Oamenilor Îndrăgostiţi de Frumos...
MIRANDA: Frumos! Mi-a plăcut asta! Tu
scrii şi poezie?
ALEX: Se mai întâmplă... Rar. Dar
nu-s... Adică, n-aş spune că este chiar poezie...
MIRANDA: Aşa, de amorul artei, ai
putea... Numai dacă...
ALEX (se plimbă gânditor): Bine! Să-mi amintesc una... Lacustru...
Ăsta este titlul...
Pâraie
Râuri
Fluvii
Mări şi oceane
Ciclic
Curg şi se evaporă
Şi se fac nouri
Şi din nouri grei
Furtuni se stârnesc
Iar în cale-mi tu nu mai vii
Nu mai vii căci ţi-e teamă
Ţi-e teamă de fulgerul
Ce-ar putea noaptea-ţi să lumineze
Noaptea dintre tine şi inima ta
Şi-ntr-o fasciculă de lumină
Tu ai putea să mă vezi
Pur şi simplu
Lacustru
Şi dulce
Şi sărat
Şi năvalnic
Şi molcom
Şi-n valuri...
Şi-n valuri înotând către tine
MIRANDA: Domnule, eu zic că te înşeli! E chiar poezie... Îmi
place! Şi tot mai cred că eşti bântuit de ceva... Ai avut de curând o
neîmplinire, în dragoste...
ALEX: Încă una! Se intitulează Poate nu-i prea târziu...
Îţi simt privirea
Tentacule miriapode
Ale minţii tale fecunde
Şi-ale vorbelor nerostite
Îţi simt privirea
Arzând de dorinţi
În mii de clipe răsfrânte
Îţi simt privirea
Ce-mi cade peste pleoape
Şi-n drumul ei
Prin spectrul rogvaiv
Al datului celest
Mă şficuieşte fest
Şi roşu
Şi albastru
Şi oranj
Şi doare
Doare
Îţi simt privirea
Şi mă declar vinovat
În faţa instanţei divine
Pentru că preţ de o viaţă
Am ţinut pleoapele strâns
Strâns lipite
E târziu
Ştiu
Mă mai vrei...
MIRANDA (aplaudă):
Bravo! E la fel de frumoasă! Recunoaşte sincer, ai iubit-o?
ALEX (o priveşte lung,
pauză): Da, am iubit-o. Mult. Dar ce a fost... a fost. A trecut.
MIRANDA: Şi dacă ea s-ar întoarce la tine?! Să presupunem...
pentru că poezia se termină cu întrebarea „Mă mai vrei?” Adică, laşi loc, nu?
Asta...
ALEX: A, era doar de dragul fiorului retoric... E clar că nu
mă cunoşti şi... nici nu ai fi avut când... Nu mă cunoşti. Eu mă dedic cu
totul, trup şi suflet. Şi cer doar... reciprocitate. Nimic mai mult.
MIRANDA: „Nimic mai mult”. Crudul adevăr. Rar auzi din gura
unui bărbat... Dar e frumos ce aud. Cum dracului m-am oprit eu tocmai la tine,
omule?! Cum?
ALEX: Un foc...
MIRANDA: Pentru un foc... da!
Vezi cum este
lumea asta clădită?, se caută oameni de-o seamă, sufleteşte vorbind, şi nu se
întâlnesc aproape o viaţă... Iar uneori, o întâmplare banală... (Îşi corectează vocea.)
De fapt, voiam să spun că oamenii de lângă noi devin tot mai
glaciali. Societatea asta capitalist-consumatoristă ne aruncă în vârtejul
ameţitor al lipsei de sine, al abandonării eului de dragul mimetismului...
ALEX: Corect. Ăla are o vilă cu piscină, eu de ce n-aş avea?!
N-are importanţă modul cum a dobândit-o!
MIRANDA: Exact!
ALEX: Reţelele de aşa-zisă socializare, şi ele, distrug
limbajul, tradiţiile şi frumosul din oameni. Devenim facili. Căutăm
shortcut-uri...
MIRANDA: Toată lumea caută shortcut-uri pentru a ajunge cât
mai repede la bunăstare...
ALEX: Ceea ce, în practică, nu este rău...
MIRANDA: Da, dar numai atunci când armele folosite sunt inteligenţa,
imaginaţia, muncă şi respectul faţă de valorile individuale ale celui de lângă
tine... Fugim, nu mai privim alături, suntem într-o continuă goană...
ALEX: Tot acolo.
MIRANDA: Da, dar contează şi ce laşi în urmă, ce clădeşti cu
adevărat... Românilor le trebuie mult curaj ca să se redescopere, să reinventăm
omul din noi.
ACTOR: Curaj, tupeu...
MIRANDA: Poate şi tupeu, deşi nu-i totuna. Uneori, ca să
reuşeşti îţi mai trebuie şi o doză de nebunie... Una frumoasă. Marii chirurgi
sunt, de obicei, uşor ţăcăniţi...
ALEX: Marii portari de fotbal...
MIRANDA: La fel şi pictorii, poeţii, actorii sau regizorii...
Cei mari. Sunt ieşiţi din tipare.... Stai
jos că-mi dai corneea peste cap! (Se conformează.)
Tu, ce lucru nebunesc ai făcut până acum?
ALEX: Lucru nebunesc... Când eram mic, cred că eram prin
clasa a VII-a, am furat cireşe şi dude din curtea vecinului... A ieşit un
scandal!... (Miranda izbucneşte în râs.)
MIRANDA: Ai, nu mă-nnebuni! Du...de d-aici, domnule! Ai furat
cireşe din... Şi nu te-au chemat la DNA?! Să te trimită la completul de cinci
judecători. Ooo... beleai pe de-a-ntregul, scuză-mi expresia!
ALEX: Nu-i aşa că-i nebunesc şi în acelaşi timp amuzant?
MIRANDA: Amuzant, daaa... Râdeam de nervi... De tâmpită. Ai
furat cireşe. N-ai înţeles, omule?! Ceva nebunesc! Ceva ce n-a văzut Parisu’...
Ai fugit de-acasă, ai dat foc la casă, ai spart geamul de la cofetăria de
vizavi... I-ai pus piedică poliţaiului din colţ... L-ai înjurat în faţă pe
preşedinte ori pe primul ministru...
ALEX: Cum să fac aşa ceva?! Sau să-mi arăt curul la lume, din
maşină, cum a mai făcut unul...
MIRANDA: Mă rog, nici chiar aşa! Dar cum să reuşeşti să iei
marile roluri dacă nu te lupţi să te remarci. Ca să ieşi în evidenţă trebuie să
creezi un eveniment în jurul tău... Să inventezi ceva... Uite, de exemplu,
Dunlop... Toată lumea a auzit de John Dunlop...
ALEX: Anvelopa pneumatică... Cauciucurile şi nu numai.
MIRANDA: Corect. Dunlop era un veterinar scoţian şi, pe la
anul 1888, în timp ce-şi privea fiul cum se plimba cu bicicleta şi cum se
plângea când lua câte un hop sub roţi... Paaac, beculeţul! S-a dus, a tăiat
furtunul cu care uda grădina, l-a lipit la capete, l-a umplut cu aer şi a
înclocuit cauciucul tare de la bicicletă...
ALEX: N-am ştiut de unde...
MIRANDA: Bine, nu trebuie să inventezi! Dar... o idee
trăsnită. Să vuiască presa, televiziunile...
ALEX: Şi să mă aresteze?!
MIRANDA: Cu atât mai bine, apari pe sticlă imediat. N-ai
văzut, la noi, asistentele teve au rang de vedete şi de dive...
ALEX: A-nnebunit lumea.
MIRANDA: Ei bine, eu am dat foc la casă, am spart geamul
cofetăriei de vizavi, i-am pus piedică poliţaiului...
ALEX: Doaaamne! Tu?
MIRANDA: Cum mă vezi şi cum te văd! Amenzi, admonestări, dar
şi dragoste şi înţelegere din partea părinţilor. Adulţii nu trebuie să uite
niciodată că au fost copii! Uite, acum am ce povesti, frate!
Evenimentul, oricare ar fi el, te-ajută să-ţi defineşti
personalitatea. Lupta dintre bine şi rău din jurul tău te determină să înveţi
să-ţi faci alegerile, să discerni... Sigur, pentru asta trebuie să ai şi ceva
neuroni...
ALEX: Am! Am luat premiu I până în ultimul an de liceu, iar
la teatru am fost şef de promoţie...
MIRANDA: Iar acum ai fost părăsit de iubită şi joci rolul lui
Romeo pe o bancă părăsită! Na, c-am făcut un vers cu rimă!
ALEX (se ridică, se
plimbă în jurul băncii): Eu văd şi partea plină a paharului...
MIRANDA: Uimeşte-mă din nou!
ALEX: Am avut privilegiul... Dar... nu-i nimic important.
Lasă!
MIRANDA: Lipsit de curaj, ce-am spus!?
ALEX: Poate că ai dreptate! (Pauză lungă. Cei doi se privesc, când şi când, pe furiş.)
MIRANDA: Ce-ar fi să spargem becul ăsta?! Să rămânem pe
întuneric...
ALEX: Nu eşti sănătoasă!?!
MIRANDA: Bine, dacă nu vrei, nu-l sparg, dar spune-mi ceva
vesel! Dă o mică reprezentaţie!
ALEX: Aţi cumpărat bilet, domnişoară?
MIRANDA: Am invitaţie... (Îl
sărută pe obraz.) E bună?
ALEX: Se putea şi mai bună... Mă rog, poftiţi în rândul
întâi!
MIRANDA (se aşază pe
jos, în faţa băncii): E mai bine aici, pe scândura scenei. Simt mai bine
suflul actorului şi-i ascult nima cum bate...
ALEX: Am să-ţi povestesc ceva... În lumea teatrului, mai ales
în perioada interbelică, actorii îşi făceau o groază de farse, unele rămase în
antologia veselă a culiselor... S-au transmis prin viu grai, acum nu prea mai
sunt permise, poţi fi amendat sau chiar retrogradat, ceea ce...
MIRANDA: Oameni fără umor.
ALEX: Se întâmplă ca în unele piese, atunci când se aduce în
scenă o scrisoare ce trebuie citită, actorul nu mai învaţă textul, ia pur şi
simplu foaia şi citeşte... Şi ce s-a
gândit un coleg sau cineva din colectivul tehnic, să-i facă o farsă
personajului principal, aşa că, atunci când a venit momentul, i-au dat o foaie
goală... Personajul, mi se pare, era un rege sau ceva în genul şi... ia el
foaia, se uită pe ambele feţe şi, realizând farsa, i-o înmânează unui slujbaş
spunându-i: „Sunt prea bătrân, nu mă mai ajută ochii, citeşte-o tu”, ăla, şi el
nedus la biserică, i-a replicat: „Majestate, dar eu sunt analfabet...”
MIRANDA(Miranda se
amuză): Bună!
ALEX: Sau, tracul debutului... Era o piesă cu dacii şi
romanii... Un actor, care debuta, la finalul piesei intra în scenă şi îl anunţa
pe Decebal că romanii au cucerit cetatea sau că au venit romanii, cam
p-acolo... Ş-atunci, Decebal cu toţi ai lui, ca să nu fie prinţi în viaţă, se
aruncau într-un butoi imens cu otravă şi cădea cortina. În fine, era iarnă,
târziu, actorii voiau să se termine cât mai repede şi să se grăbească spre
casă... Vine scena cu pricina, debutantul intră în scenă, transfigurat, uită
textul, se adună o clipă şi spune: ”Măria ta... Mmmăria ta, romanii... ăăă... n-au
venit!” Cel care îl juca pe Decebal, actor cu experienţă, a improvizat pe loc:
„Minţi, trădătorule, romanii sunt în curte!” Şi toţi au sărit uşuraţi în
butoiul cu otravă...
MIRANDA: Demenţial! Ce fază tareee...
ALEX: Alta! Un personaj moare, la jumătatea actului întâi, şi
cade cu picioarele goale lipite de cabina sufleurului... Pe timpuri, cabina era
o ridicătură ovală, în centrul scenei, la rampă... Şi ce se gândeşte sufleurul?...
Să-l gâdile în talpă... Ăla, nemairezistând, începe să dea din picioare, se
ridică, se scuză şi cere permisiunea să moară într-un colţ mai ferit...
MIRANDA: Îţi dai seama ce hai a ieşit?! Oameni de spirit.
ALEX: Încă una... Nu-mi aduc aminte dspre ce actor este
vorba, acesta trebuia să se sinucidă, cei care răspundeau de sonorizare,
întâmplarea se petrecea pe vremea magnetofoanelor, în momentul când personajul
îşi punea pistolul la tâmplă dădeau drumul la bandă cu înregistrarea
împuşcăturii, numai că... zgomotul nu mai venea şi... nu mai venea! Exasperat, actorul
aruncă pistolul „defect”, ia un cuţitaş de corespondenţă de pe birou şi, în
momentul când şi-l apropie de inimă... se aude împuşcătura!
MIRANDA: Şi asta a fost tare... Supeeeer!
ALEX: Sunt multe. Este o carte mai veche, a actorului Florin
Scărlătescu, „Din culisele teatrului” se numeşte, unde sunt descrise cele mai
hazoase şi inedite farse... Poate o găseşti pe la vreun anticariat...
MIRANDA: Lume subţire, cu simţul umorului.
ALEX: (Alex îi întinde
mâna): I-au făcut-o şi maestrului Radu Beligan, chiar în teatru, deşi nu el
era persoana vizată...
MIRANDA: Ştii cum se spune: nu-i pentru cine se potriveşte...
ALEX: Da! Şi când a deschis uşa i-a căzut o găleată cu apă în
cap... Pe-atunci era ditamai directorul Teatrului Naţional din Bucureşti, putea
să se enerveze şi să-i dea afară, dar nu s-a supărat. Cică ar fi spus ceva de
genul: „Cine m-a pus să am de-a face cu nişte golani?!”
MIRANDA: Un om minunat şi un actor rasat... de viţă nobilă.
ALEX: Gata! Nu mai sta pe jos, să nu răceşti! Ridică-te! (Îi întinde mâna.)
MIRANDA: Şi autobuzul nu mai vine!
ALEX: Păi, n-ai spus că şi-a modificat traseul?!
MIRANDA: Ba da. Şi ce? Observaţia nu era corectă? Să ne
aşezăm! (Iau loc pe bancă.) Şi-a
modificat traseul... Multe se modifică...
ALEX: Eu cred că şi omul se poate modifica... schimba în
bine. Iar teatrul este unul dintre instrumentele care pot aduce beneficii enorme
în structura individului. Sunt convins că individul, prin natura sa umană, se
poate schimba în bine.
MIRANDA: Chiar ne putem inspira din natură... Bunăoară, am
citit undeva că, în Marea Mânecii şi în celelalte mări nordice, trăieşte un
peşte, poate cel mai colorat din Europa, Peştele buzat vărgat, care este
extrem de posesiv şi de agresiv pe bucăţica lui de mare, el are în grijă şi păstoreşte
până la şase femele, ce este interesant, în cazul în care acesta moare, o
femelă, cea mai bătrână dintre cele şase, are capacitatea extraordinară de a se
transforma în mascul...
ALEX: Extraordinar, într-adevăr! Nu ştiam!
MIRANDA: Dacă ei, peştii, reuşesc această formidabilă
transformare, omul de ce nu ar putea?!
ALEX: Raportându-ne la exemplul tău, să înţeleg că femeia eee...
MIRANDA: Sau că trebuie să-ţi faci operaţie de schimbare de
sex?... (Izbucneşte în râs.) Am
glumit. Ştii bine ce-am vrut să spun! Omul să fie util semenilor, societăţii...
Aşa cum este ea.
ALEX: Da! Aşa cum este ea, dar tot nouă ne revine rolul de a o
face mai bună şi nu mă refer la noi, la rolul actorului...
MIRANDA: Actorul este şi el unul dintre stâlpii importanţi ai
acestei societăţi...
ALEX: În România, stâlpii ăştia nu sunt bine văzuţi de către unii
dintre guvernanţi. Şi nu numai noi, ci tot ceea ce este valoros în cultură.
Sunt promovaţi semidocţii, farsorii...
MIRANDA: Mda! Vorbeai despre speranţă, mai devreme... Şi...
Ce faci?
ALEX: Nu mai ştiu!
MIRANDA: Nu metafizic.
ALEX: Cum nu am niciun plan pentru următoarele zile, o s-o iau uşor pe jos... Bineînţeles după ce
te conduc acasă...
MIRANDA: N-ai nicio obligaţie, omule... Dar cu viitorul tău
în teatru... ce faci? Un eveniment care să-ţi creeze notorietate, un proiect...
ALEX: M-ai omorât... Nu ştiu, pe fond, cred că ai dreptate...
O să mă gândesc.
MIRANDA: Uite, de exemplu, eu nu cred că eşti în stare de un
gest nebunesc... Cât este ceasul?
ALEX (scoate telefonul
din buzunar): Trei şi jumătate.
MIRANDA: Vrei să vedem amândoi răsăritul?
ALEX: Cred că nu mai e mult...
MIRANDA: La Mamaia...
ALEX: Ce să caut eu la bunica ta?! Eşti culmea!
MIRANDA: Hello... La Mamaia, la mare, puiule... Pe plajă.
ALEX(izbucneşte într-un
râs coleric, se ridică din nou): Asta-i ce mai bună glumă pe care am
auzit-o de la... Big Bang încoace! Una amară. Da, da... A-nnebunit lumea!
MIRANDA: Ba, deloc.
Maşina mea e de upă colţ. Am oprit pentru că te-am văzut şi, cum doream
să trag o ultimă ţigară înainte să intru în casă, iar bricheta din maşină era
defectă, mi-am făcut curaj şi te-am abordat...
ALEX: Vreo maşină de fiţe...
MIRANDA: Nţ! Dacia Duster, mi-e bună şi la cărat materialele
pentru business. E chiar o maşină bună!
ALEX: Şi cum crezi tu că pot eu să merg, aşa... pe nepusă
masă, cu tine la mare?!
MIRANDA: Vezi că nu eşti în stare de o nebunie! În fond eu
sunt cea care mă expun.
ALEX: N-am costum, n-am... În general, n-am nimic.
MIRANDA: Mergem la nudişti...
ALEX: Ceee...
MIRANDA: Suntem şi ruşinoşi, pe deasupra. Am glumit. Dar cu o
singură condiţie... Ne luăm camere separate.
ALEX: Mamaia, nudişti, camere separate... Visez sau m-am
tâmpit?!
MIRANDA: Camere separate pentru că... Adică, până acum
nu...
ALEX: Ceee... Stai aşa! Tu... Cum aşa? (Schiţează un zâmbet.) Adică...
MIRANDA: Nu ţipa din nou! Poate că n-am iubit destul. Sau nu
am întâlnit omul care să mă merite... Am scăpat de vărsta critică, după care...
am gravitat pe orbită...
ALEX: Satelitul Miranda. Ce chestie! N-aş fi crezut că mai
sunt... Ce vârstă spuneai că ai?
MIRANDA: Nu spuneam, dar am 29...
ALEX: Destui.
MIRANDA: Ce vrei să spui?
ALEX: Nu, nu am vrut să... dar la 29 de ani! Astăzi, mai greu
să... Oho! Mă mir că n-ai luat-o razna!
MIRANDA: Miră-te şi aşează-te să mă mai lungesc un pic... (Îşi pune din nou capul în poală.)
ALEX: Şi cât o să stăm aşa? Mai e puţin şi se luminează de
ziuă... (Miranda îl priveşte lung, îi
zâmbeşte.) Ce?
MIRANDA: Nimic. Te privesc... Ce-i asta?!
ALEX: Ce?
MIRANDA: Simt ceva... ceva tare. Ai cumva telefonul...
ALEX: Nu, telefonul îl ţin în mână acum...
MIRANDA: Deci aşa... Au! Stai, nu te mai mişca!
ALEX: Ce s-a întâmplat?
MIRANDA: Mi s-a prins părul în fermoarul de la blugii tăi...
Stai că-mi rupi o şuviţă întreagă!
ALEX: Dar cum naiba...
MIRANDA: Păi dacă te-ai excitat, eu ce vină am?
ALEX: Da’ ce, eu m-am excitat degeaba?
MIRANDA: Nuuu?... Şi-acum ce facem? Stai că încerc să bag eu
mâna... Aşa...
ALEX: Au!
MIRANDA: Ce „au”?
ALEX: M-ai lovit peste...
MIRANDA: Atunci, nu te mai mişca! S-a prins la baza
fermoarului... Trage un pic în jos!
ALEX (se chinuie să
bage mâna pe sub capul Mirandei): Am reuşit s-o prind...
MIRANDA: Pe cine?!
ALEX: Pe cheiţă.
MIRANDA: Pă-i aşa de mică?!
ALEX: Cheiţa de la fermoar?!
MIRANDA: A! Stai, aia e urechea mea!
ALEX: Scuze!
MIRANDA: Nu te mai mişcă, risc să rămân fără păr, dă-ţi jos
blugii!
ALEX: Cum să-mi dau jos... dacă vine cineva?! Dacă vine şi ne
vede? Ce crede?
MIRANDA: Nişte tineri care se giugiulesc...
ALEX: În boxeri?
MIRANDA: Porţi boxeri?
ALEX: Da! Contează?
MIRANDA: Cu push up?
ALEX: Boxeri-boxeri. Fără niciun push up!
MIRANDA: Domnule, mă mai ţii mult cu nasul în... Sau vrei
să-mi faci cunoştinţă cu „Tom Degeţel”?
ALEX: Blestemată fie clipa! ’Ţi-ar ţigara să-ţi fie! Ia, să
te laşi de fumat! (Se lasă pe spate şi
trage un pic de ei în jos.)
MIRANDA: Jos pantalonii să-mi recuperez podoaba capilară! Ce
nu-nţelegi? (Alex reuşeşte cu greu să-şi
scoată pantalonii, cocoţându-se pe bancă. Miranda se ridică, ţinând blugii
lipiţi de cap.) Aaaa... Dar ce-avem
noi aici? Boxeri cu floricele, cu briz-brizuri... (Râde cu poftă.)
ALEX: Scoate-ţi părul mai repede şi dăm blugii!
MIRANDA: Ţi-am spus că nu eşti în stare de un gest ieşit din
comun? Ţi-am spus. (Lasă blugii jos.)
N-a fost nicio clipă părul prins în fermoar... Blugii sunt la mine în mână. Ai
două variante: ori eşti prost, ori eşti... prost dacă nu vii cu mine să vedem
răsăritul la Mamaia!
ALEX: Miaranda, tu ai înnebunit?
MIRANDA: Un pic, e bine să fii uşor ţăcănit, nu?!... Eu plec
uşor spre maşină, e noapte şi e liberă autostrada, în două ore şi ceva suntem
acolo... Plajă, soare... Miranda. Ce vârstă spuneai că ai?
ALEX: Ei, spuneam!? 35...
MIRANDA: Tembelule ce-ţi trebuie ca să te trezeşti din
letargia asta? Ai treizecişicinci de ani! Nu zvâcneşte sângele în tine? Nu vrei
să laşi endorfinele să-ţi inunde creierul? Aruncă-ţi vălul de pe ochi!
ALEX: Eu... Tu eşti fiica reputatului... Maestrului...
MIRANDA: Nu! Eu sunt eu: Miranda Ţintescu! Zi-mi o replică
deşteaptă! Nu una din teatru, una din viaţă...
ALEX: Dă-mi pantalonii!
MIRANDA: Replica era altfel: „Dezdemona, dă-mi batista!”
ALEX: O replică din viaţă... Teatrul... viaţa, sunt totuna!
MIRANDA: Omule, trezeşte-te! Mă vezi? Fixează-mă! Sunt aici.
Frumoasă, virgină... Pe ce lume trăieşti?!
ALEX: Pe ce lume... O replică...
MIRANDA: Nu te inspir?
ALEX: Mi-a venit...
MIRANDA: Ţie?!
ALEX: Replica. De fapt, n-am o replică, mai degrabă o
dorinţă...
MIRANDA: Poate este varianta câştigătoare!
ALEX: Am mai auzit asta...
MIRANDA: Nu sunt foarte originală...
ALEX (îşi scoate
tricoul şi-l aruncă departe): Ei bine... Miranda...
MIRANDA: Daaa...
ALEX: Miranda... vreau să ne luăm de mână şi să alergăm goi
spre Paradis!
MIRANDA: Asta voiam s-aud! Haide să vedem răsăritul! (Moment în care, de undeva din spate, fascicolul
unei lanterne se opreşte pe Alex, se aude un fluier.)
ALEX: Ce-i asta?
MIRANDA: Poliţia comunitară, face rondul parcului şi cred că
te-a văzut cocoţat gol pe bancă...
VOCE OFF: Stai aşa!
MIRANDA: Eu am fugit la maşină. Ai grijă, obsedaţii sexuali
sunt duşi la „balamuc”!
ALEX: Dar eu...
VOCE OFF (fluier,
lătrat de câine): Stai pe loc, fi-r-ai al dracului de boschetar!
ALEX: Dar eu nu sunt boschetar, sunt doar un actor... Un actor! (Miranda
îi întoarce spatele şi o ia la fugă. Iese.)
Miranda... Nebunia vieţii mele! (Sare de pe bancă şi o rupe la fugă după Miranda. Iese. În urma lui, pe scena goală, „aterizează”
perechea de boxeri!)
Se aud poliţişti strigând şi
fluierând... zgomot de maşină demarând în trombă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu